Prosjektarbeid og ingeniørrollen (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 526
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245018561
Kategori: Organisasjon og ledelse
Omtale: Prosjektarbeid og ingeniørrollen
Ingeniørrollen og prosjektarbeid er en praktisk håndbok som skal hjelpe ingeniørstudentene med å gjennomføre sine prosjekter på en kvalitetsriktig og effektiv måte. Håndboken inneholder først noen overordnete retningslinjer for hele prosjektarbeidet og deretter flere skriftlige standarder med tilhørende retningslinjer for viktige arbeidsprosesser. Det er et uttalt mål at ingeniørstudentene skal sikres god progresjon og modning i møte med prosjektarbeidsformen. Ved å utføre arbeidsprosessene slik de ulike standardene i boken beskriver, vil studentene få god innsikt i denne arbeidsformen. Samtidig vil de forstå at kvalitetsforbedring medfører kontinuerlig jobb med egne arbeidsprosesser. Studentene vil som regel møte sitt første prosjekt og bli introdusert for prosjektarbeidsmetoden allerede i første studieår. I det siste studieåret gjennomfører studentene sitt siste prosjekt gjerne som et hovedprosjekt. Et mål for hele den prosjektorganiserte undervisningen bør derfor være at studentene gjennom sitt studium får god erfaring med de ulike prosessene i et prosjektarbeid, slik at de kan gjennomføre sitt siste prosjekt på en best mulig måte.. Boken er utarbeidet med utgangspunkt i NS-ISO 10006-standarden «Retningslinjer for kvalitetsstyring i prosjekter». Ingeniørrollen og prosjektarbeid er aktuell for ingeniørstudenter som arbeider i prosjekter, og er også nyttig for lærere som skal organisere dem. Forfatterens tanke er at studentene i sitt første semester gjennomgår og bruker 8 12 av bokens standarder. Deretter anvendes de i alle prosjektorienterte fag og helt til slutt i hovedprosjektet (bacheloroppgaven). Lars Eric Roseng er førsteamanuensis ved.institutt for ingeniørutdanning ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Roseng har bred erfaring med å tilrettelegge for prosjektorganisert undervisning innenfor den høgere utdanningen i Norge, og har tre års undervisningserfaring med bakgrunn i denne bokens innhold ved instituttet i Vestfold.

Til toppen