Vurderingspraksis (Heftet)

beskrivelse av en pedagogisk analysemodell til bruk i grunnskolen

Serie: Dette vet vi om 

Forfatter:

, , , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 55
Illustratør: Keeping, David
Forlag: Gyldendal Norsk Forlag
Språk: Bokmål
Serie: Dette vet vi om
ISBN/EAN: 9788205423077
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Vurderingspraksis
Dette heftet handler om vurdering for læring, som er et område med stor grad av aktualitet i dagens norske skole.


Heftet presenterer grunnleggende tilnærminger til å vurdere elevenes faglige og sosiale læring og utvikling. Det vektlegges både en overordnet forståelse av hvordan vurdering bør forstås i skolen, og en mer detaljert framstilling av hvordan en hensiktsmessig vurderingspraksis kan gjennomføres. I heftet legges det særlig vekt på de pedagogiske konsekvenser som lærere kan få fra vurderingspraksis. Vurdering av læring bør først og fremst handle om hvordan lærerne kan forbedre og videreutvikle egen pedagogisk praksis ut fra de resultatene som vurderingen viser. Det er ikke elevene alene som skal ta konsekvensene av vurderingsresultatene, men elevene og lærerne i et nært samarbeid. Slik kan lærernes vurderingspraksis få positive konsekvenser for elevenes læringsutbytte.
Målgruppen for dette heftet er først og fremst lærere som arbeider på ulike nivå i grunnopplæringen. Heftet kan også brukes grunn- og videreutdanning av lærere innenfor vurderingsfeltet

Til toppen

Flere bøker av Thomas Nordahl, Anne Kostøl, Anne-Karin Sunnevåg, Ann Margareth Aasen, Gro Løken, Stephen Dobson og Hege Knudsmoen: