Ledet samspill fra spedbarn til skolealder (Heftet)

håndbok til ICOPs sensitiviseringsprogram

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2001
Antall sider: 159
Forlag: Vett og Viten A/S
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788241204845
Kategori: Psykologi
Omtale: Ledet samspill fra spedbarn til skolealder
I løpet av de siste 10-15 årene har den nye kommunikative spedbarnsforskningen, sammen med kulturell utviklingspsykologi, vist hvordan barn gjennom kommunikativ kontakt og utveksling med sine omsorgsgivere blir ledet inn i det kulturelle fellesskap.
ICDP-programmet sammenfatter disse innsiktene i et enkelt program som er rettet mot omsorgsgivere, enten de er foreldre, helsesøstre, førskolelærere, betjening på institusjoner, eller lærere. Programmet er nå prøvd ut, og har vist seg anvendbart i store deler av verden. ICDP-programmet har inngått som en del av Barne- og familiedepartementets satsing på foreldreveiledning, og det er også benyttet av Verdens helseorganisasjon (WHO) i dets forebyggende arbeid for barn med høy psykososial risiko.
Denne utvidede utgaven gir både en innføring i IDCP-programmet og retningslinjer for hvordan programmet kan anvendes i helsestasjoner og barnevern, i barnehager og skole. Det har også et kapittel som går inn på hvordan programmet kan tilpasses barn med en annen kulturell bakgrunn.
Boken er egnet for fagpersoner som ønsker å sette seg inn i disse nye perspektivene på barns utvikling og som ønsker å vite hvordan denne kunnskapen skal konkret kunne anvendes både i kontakt og omsorg for barn og i opplæring av personell.
Karsten Hundeide er professor i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo. Han har tidligere arbeidet med kognitiv og pedagogisk utviklingspsykologi og har skrevet flere bøker om dette emnet. I tillegg har han gjennom mange år vært engasjert i internasjonalt hjelpearbeid for barn både som konsulent for større internasjonale organisasjoner og som leder av ICDP-stiftelsen. For tiden arbeider han med kulturell psykologi og forsøker å integrere dette i det internasjonale arbeidet for barn i nød.
.

Til toppen