Relasjonspedagogikk (Heftet)

samhandling og resultater i skolen

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 331
Forlag: Vigmostad & Bjørke AS
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788245011012
Kategori: Pedagogikk
Omtale: Relasjonspedagogikk
Relasjonspedagogikk bygger på ny forskning om hva som mest påvirker læring hos elever. Relasjonen mellom lærer og elev er noe av læringens viktigste grunnlag. Boken gir en innføring i relasjonsbygging mellom hovedaktørene i skolen. Lærerens relasjonskompetanse er avgjørende for at tillitsrelasjoner kan utvikles til elever, foreldre og kollegaer. Relasjonskompetanse presenteres som ferdigheter, evner og holdninger for å etablere, utvikle og vedlikeholde relasjoner i skolehverdagen. Relasjonen mellom lærer og elev grunnlegges ved inngående kjennskap til enkelteleven. Denne pedagogikken ønsker å gi svar på «tilpasset opplæring» og hindre frafall i skolen. Skolen er en stor samhandlingsarena. Samhandlingskvaliteten mellom hovedaktørene i skolen gir de beste læringsresultatene. Skolen som lærende organisasjon er helt avhengig av de samhandlendes evne til å skape synergier av positive relasjoner. Boken har metoder og teori for å bygge sterke lag og utnytte komplementære potensialer. Komplementære styrker og utvikingsvilje kan gjøre en hel skole bedre rustet til å møte morgendagens krav. Jan Spurkeland har 15 års erfaring fra arbeid i skolen som lærer, rektor og skolesjef. Han har også arbeidet som lederutvikler og personalsjef i næringslivet. Han er forfatter av bøker om ledelse og personalutvikling. «Dette er en fagbok som treffer leseren både i hode, mage og hjerte. (...) Relasjonspedagogikken utfordrer etablerte ideer om hva som er viktig i norsk skole. Den er et bidrag i diskusjonene om hva som skal komme først, hva som skal prioriteres og hvordan dette skal gjøres.» Anmeldt av Ingrid Lund, UiA, i Bedre skole #4, 2011

Til toppen