Religioner, mangfold og etikk i barnehagen (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 304
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202406288
Kategori: Pedagogikk
Fag: Samfunn, religion, livssyn og etikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Religioner, mangfold og etikk i barnehagen
Religioner, mangfold og etikk i barnehagen tar opp fagstoff som hører hjemme i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk i barnehagelærerutdanninga.

Boka består av to deler. I den første delen skriver Ingeborg Tveter Thoresen blant annet om barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag. Hva samfunnet vil med barnehagen i dagens samfunn, er formulert i barnehagens samfunnsmandat slik det er formulert i barnehageloven. Barnehagen som samfunnsinstitusjon er betydningsfull for hundretusener av små barn og deres foresatte, og barnehagens ansatte møter i økende grad et kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold. Tveter Thoresens bidrag gir god hjelp til å møte de utfordringer og dilemmaer som barnehagens personale står overfor i den forbindelse.

Økt kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold krever innsikt og kunnskap om verdier, verdiforankring i endring og mangfold av religioner og livssyn i dagens Norge. Det er få lærebøker som vier samfunnsmandatet større oppmerksomhet enn denne boka gjør.

I den andre delen av Religioner, mangfold og etikk i barnehagen skriver Geir Winje om høytidsmarkering som arbeidsmåte. Hensikten med denne arbeidsmåten er å synliggjøre barns religions- og livssynstilhørighet på en måte som gir barn større kjennskap til hverandre. Dette er en ny måte å arbeide på, og boka gir både en innføring i arbeidsmåten og konkrete forslag til gjennomføring.

Geir Winjes bidrag inneholder også oversikter over de viktigste religioner og livssyn i Norge. Forhold som barns religiøse identitet, religioners og livssyns forståelse av barn og barndom, og religioners og livssyns etikk drøftes i lys av barnehagens mandat og verdigrunnlag.

Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz skriver i ett kapittel om barn i vanskelige livssituasjoner.

Til toppen